Napposen
eväät -oppimispelissä kerätään Napponen nimiselle hahmolle pisteitä tekemällä
oikeita ruoka- ja harrastusvalintoja. Pelatessa myös saa koko ajan humoristisella
otteella tietoa ja vinkkejä terveyden kannalta hyvistä valinnoista. Oppimispeli
on Suomen kuluttajaliiton tekemä ja sitä suositellaan 5- ja 6-luokkalaisille
oppilaille ravitsemus aiheeseen tutustuttaessa sekä yläkouluikäisille
kertauksena.
Pelissä
seurataan vuorokauden ajan Napposen tekemisiä ja autetaan hahmoa tekemään
terveellisiä valintoja. Ensimmäinen tehtävä onkin valita eri vaihtoehdoista
Napposelle aamiainen. Tämän jälkeen valitaan, miten kuljetaan kouluun: pyörällä
vai bussilla? Koulussa taas tehdään oppituntien aikana erilaisia harjoituksia
ja testejä, jotka liittyvät aiheeltaan ravitsemukseen. Koulupäivän aikana myös
kootaan terveellinen lounas ja välipala. Illalla puolestaan autetaan käydään
Napposen kanssa kaupassa, harrastetaan sekä valitaan terveellinen päivällinen
ja iltapala. Jokaisessa erillisessä osiossa peli antaa palautetta tekemistäsi
valinnoista: kehuja oikeista valinnoista, vinkkejä parantamiseen sekä
humoristisia runomuotoisia toruja huonoista valinnoista, tyyliin: ”Sokerillako
koko päivän kuljet? Aivot silloin täysin suljet!”.
Pelikasvattajan
käsikirjan (http://www.pelipaiva.fi/pelikasvattajankasikirja.pdf)
mukaan pelin
on oltava tarpeeksi mutta ei liian haastava ja riittävän mutta ei liian
viihdyttävä opettaakseen jotakin tiettyä suunniteltua sisältöä. Hyvä opetuspeli
siis motivoi pelaamaan omalla pelillisyydellään ja tarjoaa selkeän, kertautuvan
opetussisällön ja palautteen pelaajalle. Mielestäni Napposen eväät -oppimispeli
täytti nämä kriteerit. Pelin rakenne ja toteutus ovatkin varmasti
alakoululaiselle (ja miksei vielä yläkoululaisellekin) mieluisat, ennen kaikkea
viidestä syystä: Ensinnäkin, Napponen on hauska ja suloinen hahmo. Toiseksi, pelin
ulkoasu on yksinkertainen, mutta toimiva. Kolmanneksi, peli etenee loogisesti
ja halutessa sitä on mahdollista nopeuttaa tai valita vain yksittäisiä osioita
pelattavaksi. Neljänneksi, pelin palaute on humoristista, jolloin
negatiivinenkaan palaute ei tunnu pahalta. Viidenneksi, pelissä ei ole liian
pitkiä pätkiä faktatieoa ja ”tietoiskuja”, jotka yleensä tekevät oppimispeleistä
tylsiä ja puuduttavia.
Kokonaisuudessaan
todettakoon, että Napposen eväät -oppimispeli on ravitsemuksen ja
terveelliseten valintojen käsittelyyn huomattavasti mielekkäämpi vaihtoehto kuin
esimerkiksi aiemmin tutustumani samaa aihetta käsittelevä Terveellinen ateria -oppimisaihio.
Peli on ensinnäkin oppimisaihiota paljon motivoivampi ja kiinnostavampi
pelillisyytensä takia. Lisäksi Napposen eväät -pelissä ravitsemusta käsitellään
paljon monipuolisemmin tuijottamatta pelkästään kaloreihin. Pelissä
keskitytäänkin enemmän jokapäiväisiin ravitsemukseen ja liikuntaan liittyviin valintatilanteisiin
ja niiden terveysvaikutuksiin, ei niinkään yksittäisiin ruoka-aineisiin ja
niiden kalorimääriin. Kuitenkin pelissä käsitellään myös ruoka-aineiden
ravintoarvoja, kuten rasva-, kuitu- ja suolapitoisuuksia. Ravitsemus aihetta
käsitellessäni valitsisin opetuksen tueksi siis ehdottomasti mieluummin
Napposen eväät -opetuspelin kuin Terveellinen ateria -oppimisaihion.
Oppimispeliin
voitte käydä tutustumassa tarkemmin alla olevan linkin kautta:
Hauska peli tuo Napposen eväät, josta on vieläpä hyötyä! Yllättävän paljon on sokeria yhdessä limsassa! Ravitsemusasioita on osattu käsitellä lapsen/koululaisen näkökulmasta niin hyvässä kuin pahassakin. Mukana on lasten lempiruokia ja herkkuja. On ihna hyvä oppia tietämään, että herkut sisältävät paljon energiaa ja ettei niitä kannata jatkuvasti syödä. Jättää herkut herkkupäivälle! Yllättävää oli myös viikottaisen liikunnan määrä, suosituksena. Harva nykylapsi liikkuu niin paljoa tai syö esimerksi vihanneksia ja hedelmiä sitä viittä kourallista. Ja kouluruokailussa vihannesten osuus jää todella pieneksi. Hyvä, että tällaisia pedagogisia pelejä on olemassa, vastapainoksi viihdepeleille, joissa lapsilla/nuorilla kuluu paljon aikaa. Vieläköhän on olemassa sellainen kuin perunakellari? ON! Täällä http://www.perunakellari.fi/ Tätä olen käyttänyt jonkin verran ja antanut osoitteet koteihin kun jotkut vanhemmat toivovat lapsilleen lisätehtäviä. Kivaa ja hyödyllistä ajanvietettä!
VastaaPoistaNiin ne vanhatkin pelit ovat edelleen olemassa! Perunakellari on edelleen aivan hyvä ja toimiva ympäristö oppimiseen, vaikka tekniikka on sen jälkeen kehittynytkin. Monet nykypäivän lapset ovat tottuneet niin peleissä hyvin hienoihin ulkoasuihin, vaikka sisältöhän näissä tärkein on.
VastaaPoistaKomppaan edellisiä! Plussaa etenkin palautteenannon muodosta ja siitä, että negatiivinen palaute tulee juuri hauskassa runomuodossa. Itselläni jäi ainakin soimaan päähän "...aivosi sillä suljet". Eli ilmeisesti se, mitä runot ja runomuotoiseksi muokatut listat hyödyntävät - mieleenpainuvuutta. Oppimispelit ideana saavat minun kannatukseni, mutta opettajan tulee olla tarkka laadusta. Peleistä voi oppia myös muuta kuin sen, mitä on tarkoitettu (liiallinen koukuttuminen peliin, vääristyneet ideologiat, kuten kalorilaskurit ja niiden seuraamisen ylilyönnit, liikunnan ja puuhastelun väheneminen).
VastaaPoista