sunnuntai 25. tammikuuta 2015

Napposen eväät - tutustuminen oppimispeliin

Napposen eväät -oppimispelissä kerätään Napponen nimiselle hahmolle pisteitä tekemällä oikeita ruoka- ja harrastusvalintoja. Pelatessa myös saa koko ajan humoristisella otteella tietoa ja vinkkejä terveyden kannalta hyvistä valinnoista. Oppimispeli on Suomen kuluttajaliiton tekemä ja sitä suositellaan 5- ja 6-luokkalaisille oppilaille ravitsemus aiheeseen tutustuttaessa sekä yläkouluikäisille kertauksena.

Pelissä seurataan vuorokauden ajan Napposen tekemisiä ja autetaan hahmoa tekemään terveellisiä valintoja. Ensimmäinen tehtävä onkin valita eri vaihtoehdoista Napposelle aamiainen. Tämän jälkeen valitaan, miten kuljetaan kouluun: pyörällä vai bussilla? Koulussa taas tehdään oppituntien aikana erilaisia harjoituksia ja testejä, jotka liittyvät aiheeltaan ravitsemukseen. Koulupäivän aikana myös kootaan terveellinen lounas ja välipala. Illalla puolestaan autetaan käydään Napposen kanssa kaupassa, harrastetaan sekä valitaan terveellinen päivällinen ja iltapala. Jokaisessa erillisessä osiossa peli antaa palautetta tekemistäsi valinnoista: kehuja oikeista valinnoista, vinkkejä parantamiseen sekä humoristisia runomuotoisia toruja huonoista valinnoista, tyyliin: ”Sokerillako koko päivän kuljet? Aivot silloin täysin suljet!”.

Pelikasvattajan käsikirjan (http://www.pelipaiva.fi/pelikasvattajankasikirja.pdf)  mukaan pelin on oltava tarpeeksi mutta ei liian haastava ja riittävän mutta ei liian viihdyttävä opettaakseen jotakin tiettyä suunniteltua sisältöä. Hyvä opetuspeli siis motivoi pelaamaan omalla pelillisyydellään ja tarjoaa selkeän, kertautuvan opetussisällön ja palautteen pelaajalle. Mielestäni Napposen eväät -oppimispeli täytti nämä kriteerit. Pelin rakenne ja toteutus ovatkin varmasti alakoululaiselle (ja miksei vielä yläkoululaisellekin) mieluisat, ennen kaikkea viidestä syystä: Ensinnäkin, Napponen on hauska ja suloinen hahmo. Toiseksi, pelin ulkoasu on yksinkertainen, mutta toimiva. Kolmanneksi, peli etenee loogisesti ja halutessa sitä on mahdollista nopeuttaa tai valita vain yksittäisiä osioita pelattavaksi. Neljänneksi, pelin palaute on humoristista, jolloin negatiivinenkaan palaute ei tunnu pahalta. Viidenneksi, pelissä ei ole liian pitkiä pätkiä faktatieoa ja ”tietoiskuja”, jotka yleensä tekevät oppimispeleistä tylsiä ja puuduttavia.

Kokonaisuudessaan todettakoon, että Napposen eväät -oppimispeli on ravitsemuksen ja terveelliseten valintojen käsittelyyn huomattavasti mielekkäämpi vaihtoehto kuin esimerkiksi aiemmin tutustumani samaa aihetta käsittelevä Terveellinen ateria -oppimisaihio. Peli on ensinnäkin oppimisaihiota paljon motivoivampi ja kiinnostavampi pelillisyytensä takia. Lisäksi Napposen eväät -pelissä ravitsemusta käsitellään paljon monipuolisemmin tuijottamatta pelkästään kaloreihin. Pelissä keskitytäänkin enemmän jokapäiväisiin ravitsemukseen ja liikuntaan liittyviin valintatilanteisiin ja niiden terveysvaikutuksiin, ei niinkään yksittäisiin ruoka-aineisiin ja niiden kalorimääriin. Kuitenkin pelissä käsitellään myös ruoka-aineiden ravintoarvoja, kuten rasva-, kuitu- ja suolapitoisuuksia. Ravitsemus aihetta käsitellessäni valitsisin opetuksen tueksi siis ehdottomasti mieluummin Napposen eväät -opetuspelin kuin Terveellinen ateria -oppimisaihion.

Oppimispeliin voitte käydä tutustumassa tarkemmin alla olevan linkin kautta:

3 kommenttia:

  1. Hauska peli tuo Napposen eväät, josta on vieläpä hyötyä! Yllättävän paljon on sokeria yhdessä limsassa! Ravitsemusasioita on osattu käsitellä lapsen/koululaisen näkökulmasta niin hyvässä kuin pahassakin. Mukana on lasten lempiruokia ja herkkuja. On ihna hyvä oppia tietämään, että herkut sisältävät paljon energiaa ja ettei niitä kannata jatkuvasti syödä. Jättää herkut herkkupäivälle! Yllättävää oli myös viikottaisen liikunnan määrä, suosituksena. Harva nykylapsi liikkuu niin paljoa tai syö esimerksi vihanneksia ja hedelmiä sitä viittä kourallista. Ja kouluruokailussa vihannesten osuus jää todella pieneksi. Hyvä, että tällaisia pedagogisia pelejä on olemassa, vastapainoksi viihdepeleille, joissa lapsilla/nuorilla kuluu paljon aikaa. Vieläköhän on olemassa sellainen kuin perunakellari? ON! Täällä http://www.perunakellari.fi/ Tätä olen käyttänyt jonkin verran ja antanut osoitteet koteihin kun jotkut vanhemmat toivovat lapsilleen lisätehtäviä. Kivaa ja hyödyllistä ajanvietettä!

    VastaaPoista
  2. Niin ne vanhatkin pelit ovat edelleen olemassa! Perunakellari on edelleen aivan hyvä ja toimiva ympäristö oppimiseen, vaikka tekniikka on sen jälkeen kehittynytkin. Monet nykypäivän lapset ovat tottuneet niin peleissä hyvin hienoihin ulkoasuihin, vaikka sisältöhän näissä tärkein on.

    VastaaPoista
  3. Komppaan edellisiä! Plussaa etenkin palautteenannon muodosta ja siitä, että negatiivinen palaute tulee juuri hauskassa runomuodossa. Itselläni jäi ainakin soimaan päähän "...aivosi sillä suljet". Eli ilmeisesti se, mitä runot ja runomuotoiseksi muokatut listat hyödyntävät - mieleenpainuvuutta. Oppimispelit ideana saavat minun kannatukseni, mutta opettajan tulee olla tarkka laadusta. Peleistä voi oppia myös muuta kuin sen, mitä on tarkoitettu (liiallinen koukuttuminen peliin, vääristyneet ideologiat, kuten kalorilaskurit ja niiden seuraamisen ylilyönnit, liikunnan ja puuhastelun väheneminen).

    VastaaPoista