tiistai 20. tammikuuta 2015

Terveellinen ateria - tutustuminen oppimisaihioon

Terveellinen ateria on Opetushallituksen (2006) kehittämä interaktiivinen oppimisaihio, jossa kootaan ravitsemussuositusten mukainen annos esimerkkihenkilölle. Käyttäjä voi myös syöttää ohjelmaan omat tietonsa ja harjoitella aterian kokoamista oman energiantarpeensa mukaan. Oppimisaihio perustuu suomalaiseen ravitsemusmalliin eli oikea oppiseen lautasmalliin, ja sen ideana onkin havainnollistaa eri ruokalajien ja annoskokojen vaikutusta aterian kokonaisenergiamäärään. Oppimisaihion tarkoituksena on siis opastaa monipuoliseen ja terveelliseen ravitsemukseen sekä pysyvään painonhallintaan. Oppimisaihio on suunnattu peruskoululaisille.

Oppimisaihio on hyvin yksinkertainen ja helppo käyttöinen: Aluksi valitaan vaihtoehdoista esimerkkihenkilö tai luodaan oma. Tämän jälkeen siirrytään sivulle, jossa on näkyvissä tyhjä lautanen. Tällä sivulla valitaan valikoista erilaisia ruokalajeja, ja kun annos on valmis saa siitä palautetta. Palautteessa tosin keskitytään pelkästään siihen, onko kokonaisenergiamäärä sopiva. Jos ei ole, ohjelma antaa vinkkejä asioista, joihin kannattaa vielä kiinnittää huomiota. Ohjelma ei ota lainkaan kantaa eri ruokalajien terveellisyyteen, kunhan kalorimäärät ovat kohdallaan. Tämä on mielestäni selkeä miinus. Opetushallituksen tekemältä ohjelmalta olisi toivonut, ettei lautasmallin opetus pyöri vain kalorimäärien ympärillä. Pohdinnan arvoista onkin, millaisen kuvan nuoret saavat oikeaoppisesta ruokavaliosta, jos painotetaan vain kalorimääriä?

Terveellinen ateria -oppimisaihio kuuluu mielestäni kurssin luennolla (15.1.2015) esitellylle ensimmäiselle tietämisen tasolle, jolla oppiminen nähdään lähinnä tiedonhankintana ja käsitteellistämisenä. Oppimisaihio perustuukin ensimmäiselle tasolle tyypilliseen informaation valikointiin sekä opittavan asian tulkintaan ja sisäistämiseen. Jaakkolan ym. (2012) luokittelun mukaan taas oppimisaihio edustaa mielestäni harjoitusohjelmaa, sillä siinä harjoitellaan tiettyä yksittäistä ilmiötä palautteen avulla, kuten harjoitusohjelmille on tyypillistä.

Oppimisaihioon voitte käydä tutustumassa tarkemmin alla olevan linkin kautta:
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/terveellinenateria/index_ff.html

1 kommentti:

  1. Kävin testaamassa pelin. Tosiaan, luvut ja tulokset ovat melko pitkälle matemaattisia, eikä mielestäni ainakaan peruskoululaiselle kannata liikaa painottaa painonvartijoiden kalorilaskentaa. Pelissä oli mielestäni hyvin vaihtoehtoja, mutta erilaisia erikoisruokavalioita ei voi oikein noudattaa saamatta huonoa palautetta. Hyötynä näen sen, että ihan näin "melkein 30 vee nainen" voi käydä tsekkaamassa omat ruokailutottumuksensa ja niiden terveellisyyden. Tosin onhan sitä kritiikkiä tullut suomalaisen lautasmallin liiallisesta viljan puputtamisesta ja rasvattomien tuotteiden käytöstä. Että jatketaanko tässä Pekka Puskan "aivopesua" ja esimerkiksi suomalaisten maidonkulutuksen poikkeuksellista buustausta? tiedä häntä, mutta ainakaan absoluuttisena totuutena en lautasmallia lähtisi markkinoimaan.

    VastaaPoista