tag:blogger.com,1999:blog-8689764358711759994.post6991732645990919483..comments2015-03-17T07:01:15.419-07:00Comments on Muuttuvat oppimisympäristöt / ryhmä 3: Luento 5: ”Jakamalla kaiken pois saa paljon enemmän itselleen!”Reettahttp://www.blogger.com/profile/01948442354480594441noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-8689764358711759994.post-72093724222084987412015-03-17T06:40:34.290-07:002015-03-17T06:40:34.290-07:00Eriarvoisuus välineissä on mielestäni silminnähtäv...Eriarvoisuus välineissä on mielestäni silminnähtävä. Valitettavasti. Sekä kuntien sisällä että niiden välillä. Tietynlaista eriarvoisuutta taitaa lisätä myös se, että jonkun luokan opettaja on tvt-orientoituneempi kuin toisen. Pitäisikö tässäkin ottaa käyttöön tvt-luokka -ajattelu, kuten esimerkiksi on musiikki- tai kuvataidepainotteiset luokat? Eihän kaikki lapsetkaan ole kiinnostuneita samoista asioista, joten tarvitseeko opettajienkaan olla? Itseäni huolestuttaa OPS:aan todennäköisesti tuleva ohjelmointi, jota en osaa alkuukaan ja kokeilun perusteella on myös melko haasteellista oppia. Voisinkohan tehdä "vaihtarit" tvt-open kanssa jossain aineessa ja opettaa hänen luokalleen vaikka kuvista silloin kun oma luokkani on tvt-opella ohjelmoimassa? Ja oikeasti en tiedä olenko rehellisesti sitä mieltä, että tvt-painotus luokassa olisi hyvä. Toisaalta kyllä, toisaalta ei. Painotukseen sitoutuminen on ongelmallista lapsilla, koska he eivät useinkaan tiedä etukäteen mistä tykkäävät niin paljon, että haluavat tehdä sitä melkein kyllästymiseen asti. Terkuin tuleva luokan- ja kuviksen maikka :)Tiiahttps://www.blogger.com/profile/11639222500262865406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8689764358711759994.post-80982536529463052692015-03-17T06:31:03.324-07:002015-03-17T06:31:03.324-07:00Kiitos, Matleena, kommentistasi! On ollut hienoa h...Kiitos, Matleena, kommentistasi! On ollut hienoa huomata, että kurssin järjestäväkin taho osallistuu keskusteluun :). Se tuo selkeästi lisää mielenkiintoa ja motivaatiota.Tiiahttps://www.blogger.com/profile/11639222500262865406noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8689764358711759994.post-56081319747830257322015-02-20T08:39:37.830-08:002015-02-20T08:39:37.830-08:00Olipa hyviä vinkkejä, kiitos!Olipa hyviä vinkkejä, kiitos!Reettahttps://www.blogger.com/profile/01948442354480594441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8689764358711759994.post-67758211000939720072015-02-18T03:37:19.125-08:002015-02-18T03:37:19.125-08:00”Jakamalla kaiken pois saa paljon enemmän itsellee...”Jakamalla kaiken pois saa paljon enemmän itselleen” ajatus kuullostaa mielestäni mahtavalta (ja epäsuomalaiselta)! Ihmiset puurtavat usein samojen ongelmien parissa, joten oman osaamisen ja materiaalien jakaminen helpottaisi varmasti monia. Tästä mielestäni ovat loistavia esimerkkejä Facebookin ryhmät, jossa opettajat jakavat ajatuksiaan, ideoitaan ja materiaaleja keskenään. Miksi oma hyvä idea pitäisi pitää vain itsellään, kun sen voisi jakaa muille, joilloin hekin voisivat siitä hyötyä. Olenkin hyvin iloinen, että somesta löytyy ihmisiä, jotka ajattelevat nimenomaan niin, että ”jakamalla saa itsekin enemmän”. <br />QR-koodit kuullostavat mielestäni hauskalta idealta ja mahdollisesti voisin niitä itsekin hyödyntää esimerkiksi pistetyöskentelyssä, suunnistuksessa yms. Näiden sovellusten kohdalla tulee usein vain ongelmaksi vastuu kysymykset. Kuka on korvaaja, jos oppilas käyttää koulussa omaa puhelintaan ja se hajoaa? Jos koululla sen sijaan on tarjota oppilaiden käyttöön älypuhelimia tai tabletteja ei tällaisia ongelmia tule. Mielenkiintoista olisikin pohtia, teknologian roolia eriarvoistavana tekijänä. Kuinka paljon Suomen koulujen teknologinen varustelu eroaa eri kunnissa? Kuinka suuret erot ovat teknologian hyödyntämisessä eri kunnissa / kouluissa / luokissa?<br />Niinahttps://www.blogger.com/profile/05477557348647168218noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8689764358711759994.post-69129483459704977592015-02-09T12:23:22.614-08:002015-02-09T12:23:22.614-08:00Tästä bloggauksesta löytyy syksyn puheenvuoroni, j...Tästä bloggauksesta löytyy syksyn puheenvuoroni, jossa kerron nimenomaa tuosta jakamisen kulttuurista: http://www.matleenalaakso.fi/2014/11/antaessaan-saa.html<br /><br />Tuosta omasta täydennyskouluttautumista kirjoitin jo toisen ryhmän blogi-kommentteihin; http://oppimisymparistot6.blogspot.fi/2015/01/normal-0-21-false-false-false-fi-x-none_27.html#comment-formMatleena Laaksohttps://www.blogger.com/profile/14202422172822788079noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8689764358711759994.post-77484159383724621402015-01-30T02:41:59.708-08:002015-01-30T02:41:59.708-08:00Kuulostaa mielenkiintoiselta! Nyt vähän harmittaa,...Kuulostaa mielenkiintoiselta! Nyt vähän harmittaa, etten päässyt luennollle. Ensimmäisenä mieleeni jäi kirjoituksestasi positiivinen asenne. Kunpa saisin itsellekin sellaisen! :D <br /><br />Kun kysyit, että miten voisin itse hyödyntää tätä lisättyä todellisuutta (tai tvt:aa ylipäänsä) opetuksessa niin, että se toisi opetukselle lisäarvoa, en rehellisesti osaa edes sanoa. Taidan olla liian vanhanaikainen opettaja ja lama-ajan kasvatti, että en osaa ajatella joka hommalle omaa teknistä vehjettä. Niin kuin itsekin totesit, asiat voi kirjoittaa myös lapulle. <br /><br />Oma jaksaminen työssä on myös asia, josta aion olla tarkka. Pidän alussa tärkeämpänä ensisijaisten asioiden hallintaa kuin nippelitietojen kanssa säätämistä. Ja omalla kohdallani tvt:n kanssa työskentely on nimenomaan säätämistä ja näpertelyä. Otan silti tavoitteeksi, kaikesta rimpuilustani huolimatta, osallistua tvt:n käyttöön parhaani mukaan. Olenhan oppinut käyttämään jopa somea ;).<br /><br />P.s. Toi Turun malli on mielestäni yksi hyvä esimerkki lisätyn todellisuuden käytöstä! <br /><br />P.p.s. Olihan avoin lähdekoodikin tietääkseni samalla periaatteella julkaistu kuin luennoitsijan materiaali, mikä on pelkästään hyvä asia.Tiiahttps://www.blogger.com/profile/11639222500262865406noreply@blogger.com